torstai 3. lokakuuta 2019

Minä pystyn tähän

Kun nyt kaikki pikavipit ovat viimein saapuneet ulosottoon ja velkasaldo on tiedossa, olen tehnyt paljonkin erilaisia laskelmia ja pohtinut, miten selviän kaikista veloista - vai selviänkö? 

Olisin muutama kuukausi sitten vastannut, että en selviä, mutta nyt kun olen tehnyt tarkempia suunnitelmia niin lyhyen kuin pitkän tähtäimen,  olen lievästi optimistinen asian suhteen. Kyllä minulla on mahdollista selvitä tästä velkamäärästä, laskelmieni mukaan noin 12 vuodessa. Laskelmat olen tehnyt mahdollisimman realistisesti, mutta koska elämä on aina säännöllisin väliajoin ennenkin potkinut rankasti päähän, en yhtään epäile, etteikö sama tapahtuisi myös uudelleen ja taas uudelleen. Eli kun ottaa mahdollisimman realistisen suunnitelman lisäksi huomioon tämän, voin silti tällä hetkellä kuvitella selviytyväni veloista joka tapauksessa alle 15 vuodessa, joka on velkojen lopullinen vanhenemisaika. 

Tämä on aika hieno tunne, joka auttaa jaksamaan vaikeinakin aikoina. Minä pystyn tähän, saan maksettua kaikki mitä olen velkaa ottanutkin ilman minkäänlaista apua velkajärjestelyn tms.muodossa. Ja velkojat saavat täyden suorituksen, eikä kellekään jää saamisia.

Tietysti tämä vaatii muutaman asian toteutumisen, kuten esimerkiksi hengissä pysymisen ja työpaikan säilymisen. Tai jos työpaikka menisi alta, uuden löytämisen nopealla aikavälillä. Ja lisäksi palkkatason pysymisen vähintään samalla tasolla. Tottakai aina parempi, jos palkka on suurempi, sehän suoraan lyhentää maksuaikaa. Aika kuluu loppujen lopuksi tosi nopeasti. Ulosotto alkoi toukokuussa, joten puoli vuotta olen jo palkasta 1/3 ulosottoon kuukausittain tilittänyt. 

Yksi asia mitä vaaditaan, jotta ulosotosta ja veloista voi selvitä, on riittävän suuruinen säännöllinen palkkatulo. Jos olet keskituloinen tai sinulla on tätä paremmat tulot,  veloista on mahdollista selvitä. Jos taas olet pienituloinen, niin uloston suojaosuus huomioituna palkasta ei juuri jää mitään ulosmitattavaa. Tällöin vaihtoehdot ovatkin velkajärjestely tai velkojen vanhentumisen odottaminen. 

Omat laskelmani osoittavat, että vähintään n.800 euroa kuussa pitäisi saada ulosottoon tilitettyä, muuten velat eivät lyhene. Tämä tarkoittaa siis 2.400 euron nettokuukausituloja, jolloin 800 euroa menee ulosottoon ja 1.600 euroa jää itselle. Tällä summalla pärjää kyllä jo hyvin, ainakin jos kaikki maksettavat velat ovat tuolla ulosotossa ja lyhenevät tuosta 800 euron kuukausimaksusta. 

Se, mikä itselläni on hankalaa, on, että minulla on velkoja ulosoton lisäksi myös ulosoton ulkopuolella ja joiden en halua menevän ulosottoon. Tästä syystä tuosta 1.600 euron kuukausipalkasta täytyy maksaa vielä muita lyhennyksiä, joten välillä rahat ovat todella tiukilla. Siitä syystä aloin miettiä näiden velkojen lumipallottamista ja maksamista pois mahdollisimman nopealla tahdilla. Tästä kerroin viime kirjoituksessani, voit lukea sieltä. 

Mutta lopputulos oli, että näin varsin selkeästi järjestyksen miten etenemällä pääsen haluttuun lopputulokseen eli että kaikki velat ulosotossa ja sen ulkopuolella on maksettu n. 12 vuoden kuluttua. Eikä se hirveästi haittaa, jos aika on tuota vähän pidempi, pääasia on,  että minä pystyn tähän.




 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Säästämisestä ja sijoittamisesta

Tällä kertaa haluan kirjoittaa teille vähän säästämisestä ja sijoittamisesta.  Ulosotossa ollessaan säästämistä ei oikein voi laillisesti te...